EUS – Luminar (name your price/soft recordings)

Όπως έχει ήδη γραφτεί αρκετές φορές, η διαρκής αντιπαράθεση μεταξύ πειραματισμού και μουσικότητας κρίνεται εκ του αποτελέσματος: ο πειραματισμός έχει συχνά μια τάση να πιέζει τα όρια της ακρόασης, εις βάρος όμως του ακροατή – ενίοτε λειτουργώντας πατερναλιστικά απέναντι στον τελευταίο, θεωρώντας τον εκ προοιμίου σαν μουσικά «εφησυχασμένο» που πρέπει να αφυπνιστεί και να δει καθαρά την βολική του περιχαράκωση ∙ η μουσικότητα, από την άλλη μεριά, τείνει εξίσου λανθασμένα να αντιμετωπίζει το μουσικό αισθητήριο ως κάτι εκ προοιμίου οριοθετημένο και καθορισμένο, και να διαμορφώνεται στο εσωτερικό ενός πλαισίου που πάνω απ’ όλα δεν θα μπερδέψει, ούτε θα ταράξει τον ακροατή με τρόπο δραστικό – θα μπορούσαμε, κατ’ αυτό τον τρόπο, να πούμε ότι και η επιδίωξη της μουσικότητας λειτουργεί κι αυτή πατερναλιστικά, αλλά απ’ την ανάποδη.

Η επίτευξη της ισορροπίας, πέρα από δύσκολη, οφείλει να λαμβάνει υπόψη της και δύο ακόμη βασικούς παράγοντες. Πρώτον, ότι ο ακροατής (ως γενική μονάδα μέσου όρου) σπανίως έχει τον χρόνο – κατά συνέπεια, και την υπομονή – να εστιάσει στις προθέσεις και το ουσιαστικό σκεπτικό του πειραματισμού, οπότε δεν θα έχει απαραίτητα ενδοιασμούς να γειώσει το μουσικό προϊόν χωρίς πολλή-πολλή σκέψη. Δεύτερον, σε αντιδιαστολή με το πρώτο, δεν θα έχει επίσης ενδοιασμούς να γειώσει το μουσικό προϊόν εάν θεωρήσει ότι αυτό κινείται σε βολικά κι εύκολα – πεπατημένα μουσικά μονοπάτια που απλά αναπαράγουν (πατερναλιστικά) συνθετικά στερεότυπα (ακόμη κι αν αυτά εμπίπτουν στις κατηγορίες του «πειραματισμού»).

Το Luminar, η πρόσφατη δουλειά των (του) EUS, κινείται σε αυτή τη μεθοριακή ζώνη, έχοντας γνώθι σαυτόν και εφαρμόζοντας στην πράξη τις παραδοχές του, φέρνοντας στο νου τις εποχές όπου η σύνθεση της ηλεκτρονικής μουσικής είχε πάνω απ’ όλα τις αρετές των συνθέσεων μουσικής. Μολονότι φαίνονται να πατάνε σε κλασικές φόρμες, θυμίζοντας για παράδειγμα τις παλιές δουλειές του Βαγγέλη Παπαθανασίου σε διάφορα σημεία, τα δώδεκα κομμάτια του Luminar είναι μεν μελωδικά και ατμοσφαιρικά, αλλά με τρόπο που να πείθει τους ακροατές ότι αξίζει τον κόπο και τον χρόνο που θα αφιερώσουν προκειμένου να αφουγκραστούν τόσο τις μελωδίες, όσο και το υπόλοιπο ηχητικό σκηνικό επί του οποίου αναπτύσσονται – κι είναι ένα σκηνικό ιδιαίτερα πλούσιο, αλλά πάνω απ’ όλα ανθρώπινο στο άκουσμα. Κι είναι ανθρώπινο για τον λόγω του ότι μπορεί μεν να στήνεται σε μοτίβα και αρμονίες που φαινομενικά δεν ξενίζουν το αυτί, αλλά απαιτούν μια προσήλωση, απ’ τη μεριά του ακροατή, έτσι ώστε να φανερώσουν όλη την έκταση – και την δύναμη – των καθοριστικών λεπτομερειών τους, όπως συμβαίνει, λόγου χάρη, στα κομμάτια “Velo” και “Expectiva”, καθώς και στην ομώνυμη της δουλειάς και πολύ όμορφη τριλογία κομματιών “Luminar I, II, και ΙΙΙ”, αναδεικνύοντας την συνθετική εξυπνάδα και αρτιότητα των (του) EUS.

Ενέχει, σε κάθε περίπτωση, ο κίνδυνος να χαρακτηριστεί το Luminar ως απλοϊκό – ή ακόμη κι ως τυποποιημένο, κλισέ – εάν λάβουμε υπόψη τις πιο «δύσκολες» συνεργασίες των (του) EUS με άλλους καλλιτέχνες και άλλα σχήματα της ηλεκτροπειραματικής σκηνής, όπως για παράδειγμα την περσινή συνεργασία με τους Postdrome και Saåad στο Different Streams. Είναι αλήθεια ότι υπάρχει μια απόσταση από τη νοοτροπία των κυκλοφοριών αυτών, αν και όχι τόσο μεγάλη, ειδικά όσον αφορά τα πρώτα κομμάτια της δουλειάς, χωρίς όμως αυτό να μειώνει, ούτε στο ελάχιστο, την αξία του Luminar – κι αυτό επειδή, όπως αναφέρθηκε πριν, το Luminar διέπεται από μελωδίες που έχουν γραφτεί για να λειτουργούν ανθρώπινα, και να αποτυπώνονται μέσω του ακούσματος με τρόπο που και να μην ζορίζει την υπομονή του ακροατή, αλλά και να τον παρακινεί να διακρίνει όλα τα αξιοθέατα (ή, καλύτερα, αξιοάκουστα) του ηχοτοπίου. Εν κατακλείδι, οι (ο) EUS έχουν κυκλοφορήσει μια δουλειά που και διέπεται από μουσικές αρετές, και είναι φιλική στο άκουσμα, και ταυτόχρονα δείχνει ξεκάθαρα ότι η «απλότητα», σε πρώτο επίπεδο, είναι το καλύτερο όχημα για να ακούσει προσεκτικά – και να αντιληφθεί τη σημασία τους – ο ακροατής τις πολυπλοκότητες που την συγκροτούν, και να βγει στο τέλος κερδισμένος απ’ αυτή την εμπειρία.

 

 

 

ΑΤΜ

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s