Pyramids – A Northern Meadow (profound lore records)

pyrmaids.againstthesilence.com

 

Πώς ακριβώς ορίζεται ο αφορισμός «όλα έχουν πλέον παιχτεί;»

Το πρόβλημα, κατά τη γνώμη μου, είναι διττό: αφενός, το όλα λειτουργεί στην προκειμένη περίπτωση και ποσοτικά, αλλά και ποιοτικά. Δηλώνει, δηλαδή, ότι και έχουμε εξαντλήσει όσα μπορούμε να παίξουμε (μ’ άλλα λόγια, να συνθέσουμε – το ποσοτικό σκέλος) αλλά και τους τρόπους και/ή τις παραλλαγές με τους οποίους (και τις οποίες) μπορούμε να τα παίξουμε από άποψη εκτέλεσης – δηλαδή τεχνικής – και ενορχήστρωσης (το ποιοτικό σκέλος). Ως εκ τούτου, το «όλα έχουν πλέον παιχτεί» μας λέει ότι διάγουμε ένα ποσοτικό και ποιοτικό τέλος της μουσικής – κατά παραλληλισμό με το κατά πολύ γνωστότερο, καίτοι – πολύ σωστά – αποκηρυγμένο, τέλος της ιστορίας.

 Αυτά όσον αφορά το πρώτο επίπεδο ανάγνωσης, το κυριολεκτικό ∙ στο δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης, τα πράγματα κάπως σκουραίνουν. Μπορούμε να αφήσουμε κατά μέρος το ποιοτικό σκέλος (στο οποίο εντάσσονται όλες οι διαδικασίες που απαιτούνται, ασχέτως σειράς προτεραιότητας, έως ότου το έργο ηχογραφηθεί και παρουσιαστεί στο κοινό) λέγοντας ότι τα όρια της εκτέλεσης εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα όρια που τίθενται από την εκάστοτε μουσική τεχνολογία, σε όλα της τα επίπεδα (όργανα και ηχογράφηση) – τόσο η εκτέλεση, σε πρωτογενές επίπεδο, όσο και η οργάνωση των ήχων, σε δευτερογενές, μολονότι ακολουθεί κάποιες βασικές αρχές, δεν είναι η ίδια σε κάθε περίοδο, όσο κι αν εμείς μπορεί καμιά φορά να γκρινιάζουμε για την ηχητική κατάπτωση των τωρινών παραγωγών. Έτσι, μας μένει να εξετάσουμε το ποσοτικό σκέλος. Το όλα, εδώ, μπορεί φαινομενικά να αφορά τις διάφορες ταμπέλες και ομαδοποιήσεις των μουσικών ιδιωμάτων και εκφράσεων, υποδηλώνει όμως κάτι άλλο: ότι το κοινό των ακροατών είναι εξίσου ομαδοποιημένο ∙ ότι αποτελεί κι αυτό, με τη σειρά του, μια ποσοτική σταθερά με λίγο-πολύ διαμορφωμένες προτιμήσεις, που θα κινηθεί καταναλωτικά σε προκαθορισμένες οδούς, που κι αυτές είναι εξίσου γραμμικά προκαθορισμένες βάσει της (προ)ιστορίας των κατά ταμπέλες μουσικών ιδιωμάτων – και που συνεχώς θα ανανεώνεται, με έναν σταθερό λίγο πολύ πυρήνα, προτού μετακινηθεί (εξίσου γραμμικά) σε άλλες προτιμήσεις. Ως εκ τούτου, παίρνουμε ως δεδομένο ότι ο μεταλλάς ή ο ροκάς ή ο χαρκοράς ή ό, τι επιζητούν να ακούσουν πολύ συγκεκριμένα πράγματα και δεν πρόκειται να ξεμακρύνουν από αυτά. Άρα, το «όλα έχουν πλέον παιχτεί» υποδηλώνει, ουσιαστικά, ότι «όλα όσα μπορεί κανείς να πλασάρει έχουν πλέον παιχτεί». Άρα, το «όλα έχουν πλέον παιχτεί» δηλώνει εμμέσως ότι «όλα όσα μπορούν να πουληθούν στο κοινό και να καταναλωθούν άμεσα από το κοινό έχουν πλέον παιχτεί».

Απ’ την άλλη, το καλό με τις κατά διαστήματα διατυπούμενες διακηρύξεις περί «τέλους της/του * (συμπληρώστε κατά περίπτωση)» είναι ότι το ίδιο το αντικείμενο που αφορούν τείνει να διαψεύδει πεισματικά το εξαγγελμένο τέλος του. Ευτυχώς, δηλαδή ∙ αν δεν το έκαναν, θα αποτελούσαν κομμάτι της ιστορίας που θα το ανασέρναμε που και πού υπό την ταμπέλα του ρετρό ή του βίντατζ.

Αφορούν όλα τα παραπάνω το πρόσφατο A Northern Meadow τωνPyramids; Και ναι, και όχι. Ναι, επειδή αποδεικνύουν ότι ο πειραματισμός δεν είναι απαραίτητο ότι θα αλλοιώσει τα χαρακτηριστικά ενός ιδιώματος προς το πιο εύπεπτο, ειδικά όταν πρόκειται για ένα ιδίωμα όπως το blackmetal, που είναι κατ’ εξοχήν σκληροπυρηνικό και που έχει ακόμα την τάση να κατατάσσει μουσικούς και κοινό σε δυϊσμούς τύπου true και false. Όχι, επειδή το A Northern Meadow πατάει σε μια ιστορία πειραματισμών που δείχνουν ότι τέτοιες δουλειές μπορούν και να έχουν εμπορική επιτυχία, αλλά και να ενταχθούν σε μετέπειτα στάδιο στον Κανόνα του ιδιώματος (όπως, λόγου χάρη, το Written In Waters των Ved Buens Ende, κ.α.).

Η παραπάνω αναφορά δεν είναι τυχαία ∙ μέχρι εκεί, όμως. Οι Pyramids είναι ένα κιθαριστικό (και άκρως δεξιοτεχνικό ως προς αυτό το χαρακτηριστικό τους) ντουέτο – πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει σε όλα τα κομμάτια μια διαρκής κιθαριστική βάση, που δεν παραμένει όμως στατική. Τουναντίον, τα θέματα είναι τόσα πολλά και εναλλάσσονται με τέτοια συχνότητα που σε ολόκληρη τη διάρκεια του A Northern Meadow είναι ελάχιστες οι επαναλήψεις, έτσι ώστε να μπορούμε να πούμε ότι, κατά κάποιο τρόπο, η δουλειά στο σύνολο της έχει μπόλικες αξιομνημόνευτες στιγμές, αλλά ελάχιστα riff – ή τουλάχιστον θέματα που θα μπορούσαμε να πούμε με ασφάλεια ότι αποτελούν riff. Το ίδιο μοτίβο ακολουθούν και τα φωνητικά: εύθραυστη χροιά, υπερμελωδικά, κατά τα shoegaze πρότυπα, ελάχιστες επαναλαμβανόμενες γραμμές, είναι λες και ίπτανται πάνω από τον όλεθρο που δημιουργούν οι κιθάρες ∙ σαν να αποτυπώνουν ένα τοπίο του έβδομου κύκλου της Δαντικής κόλασης, όπου οι αμαρτωλοί βασανίζονται από τις πληγές που τους προκαλεί η πύρινη βροχή. Η ευκρίνεια των γραμμών, κιθαριστικών και φωνητικών, αναδεικνύεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι από τα κομμάτια απουσιάζει εντελώς ένα κατ’ εξοχήν blackmetal χαρακτηριστικό, εκείνο των blastbeat. Τα μέρη των κρουστών και των τυμπάνων είναι στον μισό χρόνο απ’ ότι των εγχόρδων – αν και σ’ αυτό το σημείο, θα πρέπει να δηλώσω την προσωπική μου αντιπάθεια στα προγραμματισμένα, ηλεκτρονικά τύμπανα, μολονότι θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελούν, κατά κάποιο τρόπο, άμεση αναφορά στα χρυσά, πρώιμα ‘90’s έτη του black metal.

Αν η δουλειά αυτή είχε βγει δυο δεκαετίες πριν, έστω με αναλογικό ήχο, οι μουσικοκριτικοί θα κόλλαγαν στους Pyramids την ταμπέλα του AvantGarde (μιας και, πέραν της απαραίτητης χρήσης της ως κριτήριο κατάταξης, είναι κι ένας χρήσιμος όρος για να δηλωθεί ευθέως η μη κατανόηση του τι ήταν αυτό που ακούσαμε). Ένας πιο δόκιμος όρος για την δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα θα ήταν η ψαγμενιά ∙ γιατί το A Northern Meadow είναι ψαγμενιά. Απευθύνεται στο black metal κοινό; Δεδομένης της συμμετοχής των Blut Aus Nord, σαφέστατα. Τείνει το χέρι σε κοινό πέραν του blackmetal; Μάλλον ναι. Είναι αρκετά METAL; Ω ναι. Συντελεί στον περαιτέρω εκφυλισμό και στην εμπορευματοποίηση του ιδιώματος; Όχι ∙ τα ‘90’s αποτελούν, ευτυχώς, πλέον ιστορία.

 

 

ATM

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.