Squarepusher στο τετράγωνο

Hello Everything (Warp, 2006)

Ακούγοντας πιο προσεκτικά αρκετές από τις τελευταίες μουσικές παραγωγές, αντιλαμβανόμαστε ότι σε κάποιες από αυτές η «μοριακή» πάλη του ατόμου-δημιουργού με τον ήχο είναι σαν μια μάχη για καινούργια όρια και διαφορετικούς κανόνες. Ο Βρετανός Tom Jenkinson (κατά κόσμον Squarepusher – γιος ενός ντραμίστα της jazz) μπορεί να μιλήσει για κανόνες και νέους ήχους μόνο μέσα από την ίδια τη μουσική του. Αφουγκράζεται τους τρόπους που η μουσική σύνθεση μπορεί να σχεδιάζει ρήγματα στους διαχωρισμούς των μουσικών ειδών χρησιμοποιώντας τα, όμως, σαν συγκοινωνούντα δοχεία.

Το Hello Everything ακολουθεί την παράδοση της Warp (που αναδείχθηκε και από τις δουλειές-υπογραφές του Squarepusher) και μπορεί να αποτυπώνει από τις πιο χαλαρές (ambient, jazz και ηλεκτροακουστικές) έως τις περισσότερο δυναμικές (acid house, dub, break beat και drum’n’bass) διαθέσεις. Ναι μεν ενυπάρχουν τόσο μουσικές όσο και φιλοσοφικές επιρροές δυσπρόσιτες, υποκρύπτεται όμως μια προσπάθεια για την κατάκτηση του «μέσου ακροατή».

Τελικά το Hello Everything ακούγεται σαν μουσικός χάρτης των μαγικών καταβολών που εξέτρεψαν τη μουσική φόρμα και φιλοσοφία από τις προδιαγεγραμμένες τους διαδρομές. Διαδρομές που μπορούν να εμπλουτίζονται με τοπία από την πρώιμη πειραματική μουσική (π.χ. Satie) έως την ηλεκτρονική avant-garde, rock, funk και jazz.

Υπάρχουν χορευτικές προσεγγίσεις (όπως το ”Hello Meow”), ηχητικά σχόλια πάνω στην κλασική rock φόρμα (όπως το ”Theme From Sprite”), ακουστικές αποδόσεις (όπως το ”Circlewave 2”) και πολύ έντονες break beat επιδόσεις (όπως στο ”The Modern Bass Guitar”). Εντύπωση κάνει επίσης το ”Planetarium” που ακούγεται σε γαλλικό video game.

Ο καθένας και η καθεμία μπορεί να διαπιστώσει ότι ο Squarepusher δεν μας κάνει εδώ τον έξυπνο αλλά απλώς μας προκαλεί ακόμη μία φορά με έντεχνα δημιουργικό συναισθηματισμό και με αρκετά μεγάλες δόσεις/στιγμές διαύγειας.

 

 

ΝIKOPOL

Ultravisitor (Warp, 2003)

O αλχημιστής μάγος της IDM σκηνής, στο παρόν album μας δείχνει πόσο καλά κατέχει το κεφάλαιο της funk prog jazz σκηνής των ’70s. Μπασίστας και ντράμερ ο ίδιος, τζαμάρει και ηχογραφεί live, μπολιάζοντας τον ήχο του με εμπνευσμένα bleeps & cuts, προσφέροντας μας ένα χαρμάνι  απολαυστικής future jazz. Η κληρονομιά που άφησαν πίσω τους οι ογκόλιθοι Jaco Pastorius και Herbie Hancock είναι διάχυτη σε κομμάτια όπως τα “lambic 9 Poetry” και “Tetra-sync”, το οποίο είναι ίσως η πιο ολοκληρωμένη σύνθεση του.

Δεν λείπουν και οι καθιερωμένες του ασκήσεις drum n bass δεξιοτεχνίας, όπως τα “Menelec” και “District Line ΙΙ”. Σίγουρα ένας τολμηρός, πολυσχιδής, σε στιγμές ακραία πειραματικός δίσκος, ο οποίος ίσως αποτελεί το πιο βαθύπνοο έργο του. Όσ@ βιάστηκαν να διακρίνουν σημάδια κόπωσης στο παρόν όγδοο album δεν θα με βρουν σύμφωνο.

 

 

Analogikos

Selection Sixteen (Warp, 1999)

 Κλείνοντας μια πενταετία στην πιάτσα, ο ψυχάκιας Tom αποφασίζει να αφοσιωθεί περισσότερο στον αναλογικό ήχο αφήνοντας πίσω (προσωρινά) τα δικής του έμπνευσης τζαμαρίσματα μπάσου με μπλιμπλίκια. Είναι η εποχή όπου όλα τα φώτα είναι στραμμένα σε περίεργους τύπους κρυμμένους πίσω από laptop και στοίβες μηχανημάτων του σατανά, με δουλειές του Aphex Twin και των Autechre να θεωρούνται ήδη κλασικές.

Σκάει, λοιπόν, ο τέταρτος του δίσκος ο οποίος αρχικά αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό λόγω του χαμηλού προφίλ και της έλλειψης πρωτοποριακότητας που διακατέχεται. Το Selection Sixteen θα μπορούσε να αποκαλεστεί το έργο-επιτομή του εμπνευστή του. Εδώ περιέχονται σε οικονομική συσκευασία σύντομα σλαπαρίσματα μπάσου με συνοδεία φευγάτων ντραμς (“Freeway”), ονειρικές μελωδίες πάνω σε έντονα breaks (“Dedicated Loop”), μανιώδη drum n bass όργια (“Mind Rubbers”), λούπα από Beastie Boys (“Schism Track #1”) και οτιδήποτε κυμαίνεται εντός αυτών των ορίων. Εξαιρείται το μπόνους δεκάιντσο του διπλού αυτού δίσκου (παρ’ όλη τη μικρή του διάρκεια), όπου με εξαίρεση τη βελτιωμένη μίξη τού προαναφερθέντος “Schism Track”, ακούμε τον Tom να παίζει με κάτι ενοχλητικά εφέ και τον αδερφό του να δοκιμάζει την υπομονή μας με τη δική του έκδοση πάνω σε ένα θέμα του Squarepusher.

Χωρίς να εξαντλείται σε φλύαρα σόλο και αυτιστικά σπασίματα, ο λακωνικός αυτός δίσκος μπορεί να μην είναι το κορυφαίο του έργο (προσωπικά θα θεωρούσα το Ultravisitor το δημιουργικό ζενίθ του), αλλά αποτελεί μια ιδανική αρχή για γνωριμία με τη μουσική του.

 

 

Μπάμπης Κολτράνης

Hard Normal Daddy (Warp, 1997)

Πρώτη full κυκλοφορία του στη Warp το 1997 (επίσης «δισκογραφικό σπίτι» των Aphex Twin και Autechre) και αφιερωμένη στη rave σκηνή του Chelmsford, συνοικίας του Essex της Αγγλίας, όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε ο ίδιος. Δεύτερος, σε σειρά, δίσκος του Tom (πρώτος ήταν το Feed Me Weird Things το 1996) και το Hard Normal Daddy κατατάσσεται στα drum n bass albums με τους πιο γρήγορους ρυθμούς που έχουν δημιουργηθεί ποτέ και σε συνδυασμό με το εξώφυλλό του, που φέρνει λίγο σε «ρομποτικές» καταστάσεις, μας κάνει μια πρόταση πραγματικά πάνω στον ήχο του μέλλοντος!

Όλο το δισκάκι θα το χαρακτήριζα «εύθυμο», με beats που σε βάζουν σε ένα trip περίεργο και σε πάνε μέχρι τον πιο μακρινό πλανήτη για να κουνηθείς όπως προστάζουν οι νόμοι του amen break. Διάχυτη ψυχεδέλεια, ποικιλία από sound effects σε keyboards και κιθάρες, όμως από ένα σημείο και μετά σου δίνουν την αίσθηση της «υπερπαραγωγής» σε όλο το σκηνικό. Δεν είναι καθόλου κακή προσπάθεια να βάζεις όλη τη φαντασία σου για να κάνεις έναν δίσκο που θες να ξεχωρίσει, όπως φαίνεται ότι θέλει να πετύχει εδώ ο Tom, αλλά σαν να το χάνει λίγο σε κομμάτια, όπως είναι το “Chin Hippy”, όπου ο ήχος αλλάζει τελείως, γίνεται τραχύς (σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κομμάτια) και κάπως απρόσιτος για το τύμπανο, θα έλεγα, ειδικά αν ακούγεται σε πάρτι -εκτός αν έχουν σκοπό, πέρα από το να σε ξεβιδώσουν απ’ το χορό, να σου πάρουν και το κεφάλι!

Εν κατακλείδι, το Hard Normal Daddy θεωρείται από τις πιο προσεγμένες δουλειές του Jenkinson. Άξιο αναφοράς είναι και το λιθαράκι που έβαλε ο Frank Arkwright (γνωστός για την εμπειρία του πάνω σε trance κυκλοφορίες), κάνοντας το mastering αυτής της δουλειάς.

 

 

Vanisink

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.