Valiska – Shifts (Unit Structure Sound Recordings)

valiska.shifts.againstthesilence.cover

 

Ένα από τα παράδοξα της ευχέρειας που προσφέρει η τωρινή μουσική τεχνολογία είναι ότι μπορεί να αποδεσμεύει τον επίδοξο μουσικοσυνθέτη-εκτελεστή από ένα καθαρά διαδικαστικό κομμάτι της μουσικής δημιουργίας και να του δίνει την ελευθερία να προσαρμόζει το προϊόν της δημιουργίας του όπως εκείνος ή εκείνη θέλει, χωρίς εξωγενείς πιέσεις. Λόγου χάρη, δεν τον περιορίζει, στον χώρο ενός στούντιο πρόβας ή/και ηχογραφήσεων προκειμένου να έχει μία πλήρη εικόνα – από άποψη οργάνων και ενορχήστρωσης – της σύνθεσης του. Από την άλλη μεριά όμως, παρατηρεί κανείς ότι είναι αρκετές φορές που δουλειές που ακολουθούν αυτό το μοτίβο καταλήγουν να διακρίνονται είτε από προχειρότητα, που υποτίθεται ότι δεν θα υπήρχε, μιας και δεν έχει λόγο να υπάρχει, είτε από έναν φορμαλισμό που τελικά οδηγεί στο συμπέρασμα ότι κατά κάποιο τρόπο, το ξεχωριστό όραμα ή η ξεχωριστή πρόθεση του δημιουργού δεν είναι πια και κάτι το τόσο ξεχωριστό.

Οι χώροι του ambient και του post-οτιδήποτε είναι δύο πεδία στα οποία απαντάται συχνά αυτό το φαινόμενο. Αυτό όχι επειδή στα υπόλοιπα είδη μουσικής συναντάει κανείς περισσότερη πρωτοτυπία (που κατά κανόνα, δεν συναντάει, ειδικά αν σκεφτούμε ότι η διάδοση της μουσικής τεχνολογίας και η επακόλουθη διευκόλυνση των ηχογραφήσεων, σε συνδυασμό με την ευκολία της παρουσίασης και της διάθεσης μέσω του Διαδικτύου, έχει γιγαντώσει την μουσική παραγωγή) αλλά επειδή πρόκειται για δύο μουσικά είδη όπου οι «σπιτικές» ηχογραφήσεις από έναν συντελεστή (ή γενικά από μικρό αριθμό συντελεστών) είναι περισσότερο ο κανόνας. Αν σε αυτό προστεθεί το γεγονός ότι μιλάμε για δύο είδη που έχουν πλέον καθιερωθεί στο ευρύτερο εναλλακτικοφανές κοινό, καταλήγουμε συχνά-πυκνά σε μουσικά αποτελέσματα που ούτε έχουν να προσφέρουν και πολλά πράγματα, ούτε και αντέχουν στον χρόνο και στο θυμικό του ακροατή.

Με λίγα λόγια: Είναι πλέον λίγες οι δουλειές που πραγματικά ξεχωρίζουν, κι απ’ αυτές είναι λιγότερες αυτές που θα εξακολουθείς να τις ακούς όχι έναν χρόνο, αλλά ακόμη κι έναν μήνα μετά. Και για να είμαστε δίκαιοι, αυτό δεν αποτελεί ξεχωριστό πρόβλημα στον χώρο της μουσικής, αλλά στον ευρύτερο χώρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας – έστω κι αν ο κάθε τομέας έχει τον δικό του τρόπο να εκδηλώνει το πρόβλημα αυτό.

Με το Shifts, o Valiska, κατά κόσμον Krzysztof Sujata, καταφέρνει να κάμψει με πολύ κομψό τρόπο το πρόβλημα του φορμαλισμού. Επικεντρώνομαι σε αυτόν, επειδή δεν τίθεται θέμα προχειρότητας – η παραγωγή είναι άριστη. Τα επτά κομμάτια του Shifts φλερτάρουν διακριτικά με το post-rock (στις πιο ευγενείς και συναισθηματικές του όψεις) όσο φλερτάρουν με τις δουλειές του Brian Eno. Συνεπώς, μιλάμε για μία δουλειά που διακρίνεται από έναν μινιμαλισμό και μία αραιότητα ως προς τις ενορχηστρώσεις. Οι ηλεκτρονικοί ήχοι μπλέκονται με τα πλήκτρα και την κιθάρα προσπαθώντας να αποτυπώσουν ηχητικά το συναίσθημα της περιπλάνησης σ’ ένα τοπίο – σύμφωνα με την ιστοσελίδα του δημιουργού, το τοπίο του Κάλγκαρι, στην επαρχία της Αλμπέρτα του Καναδά. Το καταφέρνει;

Ναι. Το καταφέρνει. Αν ο Brian Eno είχε ονομάσει τον δίσκο του Music for Airports, ο Sujata θα μπορούσε κάλλιστα να προσθέσει το Music for car rides, ακριβώς επειδή αυτό είναι και το συναίσθημα που δημιουργεί η μουσική ∙ την διέλευση από επαρχιακούς δρόμους στην εξοχή, κατά προτίμηση τις πρωινές ώρες μιας συννεφιασμένης, αλλά όχι βροχερής ημέρας. Και πραγματικά αναρωτιέμαι αν έτσι είναι το Κάλγκαρι – ή αν πρέπει να κάνω εγώ μια τέτοια διαδρομή σε αντίστοιχους ελληνικούς δρόμους έχοντας βάλει το Shifts σαν μουσική υπόκρουση.

Μπορεί και να το κάνω. Προς το παρόν, ωστόσο, το Shifts εξακολουθεί να ακούγεται αξιόλογο κι ας έχουν περάσει κοντά τρεις μήνες από τότε που βγήκε. Κατά τα φαινόμενα, θα ακούγεται εξίσου αξιόλογο ακούγοντας το κατά την οδήγηση σε ανοιξιάτικους ή καλοκαιρινούς μήνες.

 

 

 

ATM

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.