King Tubby – Hometown Hi – Fi (jamaican recordings)

kingtubby.againstthesilence

 

Όσα στερεότυπα και να ορθώνονται ως τοίχοι μεταξύ των ειδών της σύγχρονης και μη μουσικής και όσος θόρυβος και να φτάνει, ποιοτικός ή μη, στα αυτιά μας, κάποια στιγμή όλοι μας περνάμε μια βόλτα στα χωράφια της reggae και δη στο φυσικό της παιδί, την dub. Ο λόγος φαντάζει πολύ απλός. Από τα τέλη των ’60s αυτή η μουσική τεχνοτροπία έχει επηρεάσει και συνεχίζει να επηρεάζει σε τέτοιο βαθμό ότι βγαίνει σήμερα, από το punk, το hip hop, την ηλεκτρονική μουσική κλπ, που και μόνο από περιέργεια θα ψάξεις το τι και το πως.

 Όπως συμβαίνει σχεδόν σε κάθε ιστορία, έτσι και εδώ η αρχή δεν προϊδέαζε για το τι θα συμβεί στην συνέχεια και ποιες θα ήταν οι φιγούρες που θα πρωτοστατήσουν σε ότι σημαντικό θα γεννιόταν. Ο King Tubby θεωρείται από τους πρωτεργάτες αυτού του dub κινήματος που παίρνοντας σβάρνα τα κατά τόπους πάρτι στο Kingston, πήρε την μουσική που επιμελούταν εκεί και την ανέδειξε σε κάτι αυτόνομο. Ενώ συνηθιζόταν τότε στα reggae σουξέ ή μη της εποχής, η β’ πλευρά να κοσμείται με μια ορχηστρική εκτέλεση της α’ (βλ. version), αυτός αποφάσισε να πειράξει σε τέτοιο βαθμό την πρώτη ύλη ώστε να φτάσει στα πρώτα remix της μουσικής ιστορίας! Αυτό το πέτυχε καθώς όπως π.χ. και ο ομογάλακτος του Lee Perry, διέβλεψε πως τα κουμπάκια που είχε στην κονσόλα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν όχι μόνο για να βάζουν σε μια σειρά τα μουσικά όργανα και την φωνή αλλά να αποτελέσουν και αυτά με την σειρά τους ένα σημαντικό μέρος της κάθε σύνθεσης. 

 Αυτή εδώ η συλλογή παρουσιάζει ένα μέρος του έργου του της περιόδου ’75 – ’79 και πραγματικά αντικατοπτρίζει όχι μόνο το δικό του μουσικό στίγμα, αλλά και το όλο πνεύμα της dub φιλοσοφίας εκείνης της περιόδου. Πιο συγκεκριμένα προχωρά στην απομόνωση των κρουστών με τα μπάσα, το κρύψιμο σε αρκετά σημεία της υπόλοιπης μουσικής στο βάθος και την παρουσίαση λίγων στίχων στο βαθμό μόνο που να συμπυκνώνουν το νόημα του κάθε τραγουδιού.

 Η όλη μαγεία βέβαια έγκειται στο γεγονός πως κάθε κομμάτι, αν και ακούγεται να ακολουθεί μια συγκεκριμένη φόρμα, με τις άρσεις στα χτυπήματα και τους ήπιους ρυθμούς να το χαρακτηρίζουν, εν τούτοις στα χέρια του Tubby αποκτά την δικιά του ξεχωριστή ταυτότητα. Άριστος γνώστης της ηχητικής τεχνολόγιας, αλλά και έμπειρος από την μουσική στους δρόμους, πλάθει ένα ήχο χορευτικό αλλά και βαθύ.

 Όλα αυτά είναι τόσο καλοδουλεμένα που σε ελαχιστότατα σημεία προδίδεται η ηλικία αυτών των τραγουδιών. Δείγμα πως αυτή η μουσική όχι μόνο αντέχει στο πέρασμα του χρόνου, αλλά απέκτησε στην πορεία, τα χαρακτηριστικά μιας παγκόσμιας γλώσσας που συνεχώς (βλ. dubstep) εμπλουτίζεται και ανανεώνεται. Άραγε ο μακαρίτης, καθώς έχασε την ζωή του το ’90, γνώριζε τότε πως αυτό που δημιουργούσε θα αποτελέσει τόσο σημαντικη παρακαταθήκη για το μέλλον;

 

 

Μπάμπης Κολτράνης

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.