Μία σημείωση για την γέννηση του Punk Rock στην βρετανική κοινωνία

Για να εξετασθεί το τι γέννησε το punk-rock στην Αγγλία μετά το ’75, πρέπει να δούμε πρώτα το προβληματικό κοινωνικό καθεστώς της απαλλοτρίωσης των νέων της εργατικής τάξης ,των μεταναστών που είχαν κατακλύσει το Λονδίνο,την συνεχόμενη συντηρητικοποίηση της Βρετανικής κοινωνίας και την αναπόφευκτη κρατική καταστολή κάθε πολιτικής-κοινωνικής έκφρασης. Η γέννηση της αντι-κουλτούρας του punk σηματοδοτεί την απαρχή των κοινωνικών εκρήξεων των φτωχών νέων και των περιθωριοποιημένων μεταναστών απέναντι στην ρατσιστική και ταξική βρετανική πλειοψηφία των ψηφοφόρων της Θάτσερ (αρχηγός του συντηρητικού κόμματος από το ’75 έως το 1990 και πρωθυπουργός από το 1979 έως το 1990). Είναι ουσιαστικά, μια πρώτη έκφραση της εναντίωσης στο mainstream και της οργής απέναντι σε όλα τα κατεστημένα…
Η ροκ μουσική ήταν μουσική φόρμα αποδεκτή από την κοινωνική και καλλιτεχνική ελίτ και οι μουσικοί της είχαν ενταχθεί πλήρως στα σαλόνια της καλλιτεχνικής βιομηχανίας. Είχε αποκοπεί από την κοινωνική πραγματικότητα και διαιώνιζε τους κοινωνικούς διαχωρισμούς του παθητικού θεατή και του “μεταφυσικά” ταλαντούχου μουσικού.
Άσχετα με το πως το πανκ αφομοιώθηκε από το μουσικό,καλλιτεχνικό και κοινωνικό περίγυρο (και έγινε ακόμη ένα στερεότυπο), η πολιτική και μουσική προσέγγιση της κοινωνικής μιζέριας και αλλοτρίωσης ήταν το πρόσχημα για την ανάδειξη των εκφραστικών του τρόπων. Η ευκολία με την οποία μπορούσε να παραχθεί αυτή η μουσική (θυμίζει λίγο στις μέρες μας την ευκολία στην παραγωγή της ηλεκτρονικής μουσικής) ήταν σαν υπόσχεση απέναντι στην “συμμετοχικότητα των μαζών” σε μια “τέχνη” που μπορεί να μιλήσει για την απογοήτευση, την πλήξη και την μη δυνατότητα με περίσσεια οργή, επιθετικότητα και ειρωνεία. Οι μουσικές κουλτούρες των μεταναστών (ska, reggae) αναμείχθηκαν, όπως και οι ίδιοι οι μετανάστες (από την Αφρική και την Καραιβική) με τους φτωχούς γηγενείς. Λειτούργησε περισσότερο, σαν κώδικας “αντιφασιστικής συμπεριφοράς” και διαμόρφωσε τον αντιδραστικό χαρακτήρα της εξωτερικής εμφάνισης (στην μπουτίκ του μάλκολμ μακλάρεν-μάνατζερ των Sex Pistols- προωθήθηκε το καταναλωτικό πρότυπο του punk. Επίσης σχεδιαστές μόδας, όπως η Βίβιαν Γουέστγουντ αφομοίωσαν το πανκ στην αισθητική της “γκαρνταρόμπας”…). Ουσιαστικά,διαμόρφωσε “άθελά” του , την” μόδα της άρνησης” και την έκανε το δυνατό σημείο της μουσικής βιομηχανίας από το ’80 και μετά.
Το punk πήρε πολλά στοιχεία είτε ενσωμάτωσης, είτε ανταγωνισμού και από τις αντικουλτούρες προγενέστερων εποχών (never trust a hippie έλεγαν οι sex pistols), όπως οι μπλουζόν νουάρ και οι διάφορες τάσεις του γαλλικού Μάη (και όλων των Μάηδων). Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι ήταν το ”σάουντρακ” των οργισμένων νέων που ήταν προορισμένοι να ζήσουν σε επισφαλείς συνθήκες και αντέδρασαν φτύνοντας την εργασία και την ηθική της…
Τεχνικά, με πολύ απλά όργανα και μικρή διάρκεια τραγουδιών (2,3 λεπτά), συγκροτήματα όπως οι Clash, Sex Pistols, The Damned, Buzzcocks, Uk Subs, Wasps κ.α., βρίσκονταν μαζί με το κοινό (πολύ συχνά στο ίδιο επίπεδο και δίνοντας του εκτός από το μικρόφωνο ακόμη και τα μουσικά όργανα για να παίξει μουσική, καταργώντας τον διαχωρισμό του καλλιτέχνη με το κοινό…) και οι συναυλίες κρατούσαν το πολύ μία ώρα.
Την άνοιξη του ’81 η αστυνομία, έκανε συνέχεια επίδειξη δύναμης στο υποβαθμισμένο Brixton του Λονδίνου ενάντια, ιδιαίτερα στους μετανάστες και μετά στους λευκούς άνεργους και περιστασιακά χαμηλόμισθους εργαζόμενους (όπως περιέγραφε και το τραγούδι των Clash, “Guns Of Brixton”, ήδη από το 1979). Απέναντι στην ρατσιστική αστυνομία και τα περιστατικά αστυνομικής βίας/αυθαιρεσίας (με αποκορύφωμα την περίπτωση του μαύρου Μάικλ Μπέιλι που στις 10 Απρίλη-ενώ ήταν μαχαιρωμένος-πέρασε από τον έλεγχο της αστυνομίας, πυροδοτώντας τις απανωτές εξεγέρσεις του νότιου Λονδίνου…) και την γενικότερη πολιτική της Θάτσερ υπήρξε κοινωνικός οργασμός πολιτικής και καλλιτεχνικής έκφρασης που πήρε τις μορφές του punk και του new wave…
To punk rock και τα παρακλάδια του διατήρησαν τις προσδοκίες για κοινωνική αλλαγή και έδωσαν τον χώρο για την καλλιτεχνική έκφραση αυτού του οράματος…

 

 

 

 

 

 

NIKOPOL

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.